سفارش تبلیغ
صبا ویژن
معبرسایبری تاسوکی

در کودکی خوانده بودیم” آن مرد درباران آمد”؛ غافل ازاینکه تاآن مردنیاید، باران نمی بارد . . .

تنها اثر ملی در حال ثبت جهانی کشور در منطقه سیستان + تصاویر

محوطه باستانی شهر سوخته در 56 کیلومتری راه زابل ـ زاهدان قرار گرفته و تنها اثر ملی در حال ثبت جهانی در سال 92 در کشور است.

 

خبرگزاری فارس: تنها اثر ملی در حال ثبت جهانی کشور در منطقه سیستان + تصاویر

به گزارش خبرگزراری فارس از زاهدان، محوطه باستانی شهرسوخته در 56 کیلومتری راه زابل- زاهدان قرار گرفته، ارتفاع آن نسبت به زمین‌های اطراف خود بین 12 تا 18 متر و مساحت آن حدود 151 هکتار است.

در 120 هکتار از وسعت 151 هکتاری شهر، آثار و بقایای باستانی پراکنده شده و گسترده‌ترین دوره استقرار در آنجا بین 4800 تا 4500 سال پیش بوده است.جمعیت شهری در این دوره بین 12 تا 16 هزار تخمین زده شده است.

به سبب وجود آثار سوختگی در روی سطح این شهر که در حدود 5200 سال پیش‌بینی شده و حدود 4800 سال پیش از بین رفته با نام شهرسوخته شناخته شده است.از راه مطالعه و بررسی بقایای مواد فرهنگی مختلف مکشوفه در این شهر می‌توان سیر تحول و علوم و فنون مختلف در فلات ایران را مشاهده کرد.

باستان شناسی، جامعه شناسی، تجارت و بازرگانی و مبادلات بین‌المللی تاریخ تحول ادیان، تاریخ شهرنشینی و شهر سازی، سیر تحول معماری، سیر تحول هنرها و فنون صنعتی، تاریخ آغاز کتابت، تاریخ پزشکی و علوم وابسته به آن، جانور شناسی و منبت کاری برخی از فنون و هنرهای قابل مطالعه در بقایای این شهر بزرگ است.

کف محوطه شهرسوخته مملو از تکه‌های سفال، سنگ‌های قدیمی و قیمتی، اشیای فرهنگی و …. است که هر کدام یک دنیا حرف برای باستان‌شناسان و دوستداران میراث فرهنگی دارند.

وسعت شهرسوخته 151 هکتار است که این مساحت شامل پنج بخش از قبیل زندگی مردم عادی، بناهای پادگان و عمومی شهر، بخش صنعتی، گورستان و میدان مرکزی است که تاکنون سه در صد از آن کاوش شده است.

بیش از 460 محوطه (تپه) تاریخی در پیرامون شهرسوخته وجود دارد که 400 محوطه با شهرسوخته پیوند رسمی دارد.

اقدامات صورت گرفته برای ثبت جهانی شهرسوخته

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

به گفته مسئولان شهر سوخته تنها اثر ملی در حال ثبت جهانی در سال 92 در کشور است و  تاکنون آنچه که برای برطرف کردن نیاز یک گردشگر خارجی هنگام بازدید از شهر سوخته باید وجود داشته در این مکان فراهم شده است.




برچسب ها : شهرسوخته
نوشته شده توسط : زریافتی


به این سایت رأی بدهید به این سایت رأی بدهید
    آمارو اطلاعات

بازدید امروز : 21
بازدید دیروز : 11
کل بازدید : 137395
کل یادداشتها ها : 189